perjantai 19. tammikuuta 2018

Viestintää


Alussa oli etanaposti ja  lankapuhelin



Kun me Martin kanssa perustimme ensimmäisen yhteisen tietoteknikka-alan yrityksen,  vuosi oli 1992. Asiakasviestinnässä tärkein väline oli puhelin. Uudenaikaisissa puhelimissa oli jopa numeronäppäimet eikä enää valintalevyä pyöritelty.

Kirjallinen viestintä tapahtui tulostamalla kirjeitä paperille,  ottamalla niistä valokopioita riittävä määrä ja lähettämällä vastaanottajille Suomen Postin välityksellä. 

Yksi markkinointikouluttaja tosin totesi, että kun normaali tapa on lähettää ensin materiaalia postilla ja soittaa perään, voi rahan puutteessa jättää materiaalin myös lähettämättä ja vain soittaa perään.


Sitten saatiin telefax ja NMT


Parin viikon kuluttua firman perustamisesta hankittiin Panasonicin telefax ja Eriksson NMT 900 ”tiiliskivi” (Martilla ja minulla oli yhteinen matkapuhelin, eihän sitä nyt kahteen varaa heti ollut). 

Olihan se komeaa, kun markkinointikirjeet saavuttivat vastaanottajat ihan sekunneissa viestin lähettämisestä. Viestintä oli kuitenkin enimmäkseen tekstiä, kuvia käytettiin säästeliäästi, jottei muste kulu.

Muistan ikuisesti harmituksen, kun asiakas pudotti meidän ihka uuden Erikssonin lattialle ja sen antenni vääntyi. Vääntynyt antenni hiersi tuon lahtelaisen asiakasyrityksen ja meidän välejä pitkään.


Seuraavaksi GSM , jonka jälkeen - internet mullisti kaiken


Nokialaiseen GSM aikaan siirryimme 1996,  kun hankimme  upeat Nokia 2110 puhelimet (molemmille ihan omat!).  Tuolloin viestit kulkivat myös tekstiviesteinä.



Pääsimme mukaan myös koko maailman kattavaan WordWideWebbiin, joka mullisti koko yritysviestinnän.  Modeemin kautta pääsimme viestimään nettisivuilla ja sähköpostilla. Yhteystietojen pitäminen näkyvillä erilaisilla palvelusivustoilla oli ehdottoman välttämätöntä.


Vuonna 2018


Nykyisin viestintävälineiden määrä on räjähtänyt.  Laskin, että yhden työpäivän aikana

1)    Soitan matkapuhelimella (Huawei)
2)       Selaan nettisivuja (Google)
3)       Päivitän nettisivuja (Wordpress)
4)       Kirjoitan blogia (Wordpress)
5)       Lähetän ja vastaanotan sähköpostia (Gmail)
6)       Lähetän uutiskirjeitä (Mailchimp)
7)       Päivitän yrityksen uutisia somessa (Facebook)
8)       Chattailen asiakkaiden kanssa (Slack)
9)       Chattailen sisäisesti (Flowdock)
10)   Päivitän dokumentteja asiakkaiden ja omaan yhteiskäyttöön (Google Drive)
11)   Päivitän dokumentteja omaan yhteiskäyttöön (Dropbox)
12)   Viestittelen What’sAppissa
13)   Viestittelen Messengerissä
14)   Teen päivityksiä ja seurantaa Linkedinissa
15)   Soitan Skypellä
16)   Pidän etäpalaveria Teamviewerilla


Sitten pitäisi vielä twiittailla, olla Snapchatissa, Instagramissa, Pinterestissa ja vaikka missä.

Kaikessa tässä viestien ja tiedon tulvassa keski-ikäinen yrittäjä ilahtuu saadessaan kirjepostia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti